Κυριακή 19 Σεπτεμβρίου 2010

Οι ταινίες της εβδομάδας


ΤΡΥΦΕΡΟΤΗΤΑ (TENDERNESS)
Ελλάδα, Δράμα
του Παναγιώτη Καραμήτσου
με τους Ράσμι Σούκουλη , Αλεξάνδρα Παυλίδου
Δύο ηρωίδες, η νεαρή, ανέμελη και κυνική Κλαίρη (Ράσμι Σούκουλη) και η μεσόκοπη, καταπτοημένη, καταθλιπτική αλλά και ραδιούργα Δανάη (Αλεξάνδρα Παυλίδου) ζουν σε διπλανά διαμερίσματα και μία σειρά απλό σκληρά και επώδυνα γεγονότα και συνθήκες, τις κάνουν να γνωριστούν και να έρθουν κοντά. Μέσα από την γνωριμία τους αποδεικνύεται η ομοιότητά τους - δύο άνθρωποι σε αδιέξοδο, γεμάτοι εμμονές, χαμένοι, και μόνο μέσα στον υπερπληθυσμό της πόλης. Όσο ο κλοιός σφίγγει γύρω από τις δύο ηρωίδες, κάμπτεται η ψυχική τους δύναμη και τις κάνει να αναζητήσουν βοήθεια, η μία στην συντροφιά της άλλης. Κι ενώ η κάθε μία θέλει, αρχικά, να χρησιμοποιήσει την άλλη, για να σωθεί από κάποια δικιά της αγωνία, τελικά, μέσα από μία σκοτεινή και δραματική κορύφωση, τα προσωπεία πέφτουν και οι δύο γυναίκες έρχονται αληθινά κοντά μεταξύ τους.
Η «Τρυφερότητα» του Παναγιώτη Καραμήτσου, έχει αποσπάσει ήδη την Χρυσή Αθηνά Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη (τη μοιράστηκε με τον Αργύρη Παπαδημητρόπουλο), την Χρυσή Αθηνά Πρωτοεμφανιζόμενης Γυναίκας Ηθοποιού για την ερμηνεία της Ράσμι Σούκουλη στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας, την Χρυσή Αφροδίτη για τον Α΄ Γυναικείο Ρόλο για την ερμηνεία της Αλεξάνδρας Παυλίδου και βραβείο Καλύτερου Μοντάζ στο 4ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Κύπρου.
SALT
ΗΠΑ, Θρίλερ
του Φίλιπ Νόις
με τους Αντζελίνα Τζολί, Λεβ Σράιμπερ
Ως πράκτορας της CIA, η Έβελιν Σολτ (Αντζελίνα Τζολί) έχει ορκιστεί πίστη στο καθήκον, την τιμή και την πατρίδα. Η αφοσίωσή της θα δοκιμαστεί όταν ένας πρώην πράκτορας την κατηγορεί ότι είναι Ρωσίδα κατάσκοπος και η Σολτ μπαίνει στο στόχαστρο της υπηρεσίας. Ένα ασταμάτητο ανθρωποκυνηγητό θα ξεκινήσει, όπου η Έβελιν θα χρησιμοποιήσει όλες τις ικανότητες και την πολύχρονη εμπειρία της για να διαφύγει. Οι προσπάθειές της για να αποδείξει την αθωότητά της απλώς συντηρούν τις αμφιβολίες για τα αληθινά της κίνητρα, καθώς η αναζήτηση για την αληθινή της ταυτότητα συνεχίζεται και ένα ερώτημα παραμένει αναπάντητο...
: «Ποια είναι η Σολτ;»
Από τον βραβευμένο σκηνοθέτη των: «O Ήσυχος Αμερικανός», «Ο Μακρύς Δρόμος του Γυρισμού», «Newsfront» «Backroads» «Πύρινοι Δρόμοι», «Συλλέκτης Οστών», «Άμεσος Κίνδυνος», «Παιχνίδια Ολέθρου» κ.α.
DEVIL
ΗΠΑ, Τρόμου
του Τζον Έρικ Ντάουντλ
με τους Κρις Μεσίνα, Τζέφρι Άρεντ, Λόγκαν Μάρσαλ-Γριν, Μπογιάνα Νοβάκοβιτς, Τζένι Ο'Χάρα, Μποκίμ Γουντμπαίν, Τζέικομπ Βάργκας
Το μεταφυσικό θρίλερ Devil, βασισμένο σε μια ιστορία του μετρ του φανταστικού Μ. Νάιτ Σιάμαλαν (Sixth Sense) σε σενάριο του Μπράιαν Νέλσον, κόβει την ανάσα. Όταν πέντε άγνωστοι μεταξύ τους άνθρωποι που ξεκινούν την ημέρα τους αμέριμνοι όπως κάνουν καθημερινά, εγκλωβίζονται στο ασανσέρ ενός κτιρίου, η κλειστοφοβία κάνει την εμφάνισή της, με όλα τα οδυνηρά συνεπακόλουθα… Πόσο μάλλον όταν αποκαλύπτεται ότι ένας από τους εγκλωβισμένους δεν είναι αυτό που φαίνεται καθώς η Μοίρα τους αναγκάζει να ρίξουν τις μάσκες τους και να αποκαλύψουν τα πιο μύχια μυστικά τους και το αληθινό τους πρόσωπο… Γεμάτοι αμφιβολία για το ποιος είναι τελικά ο υπαίτιος όλων των δεινών τους και τελείως ανίκανοι να κάνουν οτιδήποτε, οι πέντε έγκλειστοι παραδίδονται αβοήθητοι στα τρομερά γεγονότα που συμβαίνουν στα λίγα τετραγωνικά του ασανσέρ, δίχως να διαφαίνεται στον ορίζοντα κάποια ελπίδα σωτηρίας τους. Και το χειρότερο; Ένας από αυτούς πρέπει είναι ο ίδιος ο Διάβολος… Η μόνη τους σωτηρία… Η ειλικρινής παραδοχή των αμαρτημάτων τους και των κακών που έχουν κάνει στη ζωή τους…
CASABLANCA
ΗΠΑ, Δράμα, 1942 (επανέκδοση)
του Μάικλ Κέρτιζ
με τους Χάμφρει Μπόγκαρτ, Ίνγκριντ Μπέργκμαν
Στη δίνη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η εξωτική Καζαμπλάνκα στο Μαρόκο αποτελεί σταυροδρόμι όλων των λαών, που ψάχνουν μια διέξοδο από τα δεινά της Ευρώπης και ένα εισιτήριο προς την ελεύθερη Αμερική. Εδώ βρίσκουν καταφύγιο πολιτικοί πρόσφυγες, τυχοδιώκτες, απατεώνες, καταζητούμενοι, καιροσκόποι, αντιστασιακοί, ένα σωρό διαφορετικοί άνθρωποι, που όλοι τους αναζητούν μια ελπίδα για επιβίωση. Εδώ βρίσκεται και ο Ρικ, ένας Αμερικανός ιδιοκτήτης ενός κλαμπ. Ο Ρικ είναι κυνικός, απόμακρος και σκληρός. Κατά βάθος όμως κρύβει μια ηρωική καρδιά και σύντομα θα χρειαστεί να το αποδείξει… Μια μέρα εμφανίζεται στο κλαμπ του η πρώην αγαπημένη του, Ίλσα, με την οποία έζησε έναν μεγάλο έρωτα στο Παρίσι, λίγο πριν ξεσπάσει ο πόλεμος. Η Ίλσα τότε τον είχε εγκαταλείψει ανεξήγητα. Τώρα, η ξαφνική της επανεμφάνιση, τον αναστατώνει, καθώς ο έρωτας ανάμεσά τους ξαναφουντώνει. Ο Ρικ σύντομα καταλαβαίνει ότι η Ίλσα τον άφησε τότε από υποχρέωση στο σύζυγό της, Βίκτωρ Λάζλο, έναν θρυλικό αντιστασιακό, που καταζητείται από τους ναζί. Ο Ρικ θα αντιμετωπίσει έτσι ένα ηθικό δίλημμα: να διεκδικήσει ξανά τον μεγάλο του έρωτα ή να θυσιαστεί για χάρη ενός ανώτερου σκοπού, όπως είναι ο παγκόσμιος αγώνας ενάντια στη ναζιστική φρίκη, και να βοηθήσει τον Βίκτωρ και την Ίλσα να δραπετεύσουν στην Αμερική;
Τρία Βραβεία Oscar (Καλύτερης Σκηνοθεσίας-Τανίας-Σεναρίου) για την ταινία-μύθο που έχει γίνει από τις αγαπημένες όλων των εποχών. Μια μεγάλη ερωτική ιστορία, που συνεχίζει να συγκινεί γενιές και γενιές, με ένα ονειρικό κοσμοπολίτικο φόντο: εξωτική Αφρική, διεθνείς ίντριγκες, αντιστασιακοί αλλά και αδίστακτοι vαζί. Μια περίπλοκη, συναρπαστική ιστορία με έντονο πολιτικό και πατριωτικό παρασκήνιο, που περιγράφεται αριστοτεχνικά με τη λιτή αφήγηση του σκηνοθέτη Μάικλ Κερτίζ, και το πρωταγωνιστικό δίδυμο-φωτιά, Μπόγκαρτ-Μπέργκμαν.
ΠΕΡΥΣΙ ΣΤΟ ΜΑΡΙΕΝΜΠΑΝΤ
(L' ANNEE DERNIERE A MARIENBAD / LAST YEAR AT MARIENBAD)
Γαλλία, Ιταλία, Δράμα, 1961(επανέκδοση)
του Αλέν Ρενέ
με τους Ντελφίν Σιρίγκ, Τζιόρτζιο Αλμπερτάτζι, Σασά Πιτέφ
Σε ένα πολυτελές ξενοδοχείο στην εξοχή, ένας άντρας (Χ) χρησιμοποιεί όλα τα θεμιτά μέσα για να πείσει μια παντρεμένη γυναίκα (Α) να φύγει μαζί του. Η γυναίκα μόλις και μετά βίας μπορεί να ανακαλέσει στη μνήμη της την ερωτική ιστορία που είχαν, ή μήπως δεν είχαν, τον προηγούμενο χρόνο στο Μαρίενμπαντ. Ο σύζυγος ή συνοδός (Μ), παραμένει σταθερά και διακριτικά στο πλευρό της, ρωτώντας κάθε λίγο για την υγεία της, αδιαφορώντας για τα αισθήματά της. Δυσοίωνοι οργανικοί ήχοι επαναλαμβάνονται καθώς το προοπτικό πεδίο της κάμερας ανιχνεύει ανάμεσα στους απέραντους διαδρόμους, ενός μπαρόκ ξενοδοχείου. Σκορπισμένα πλήθη με βραδινές ενδυμασίες, εγκαταλειμμένοι μέσα σε έναν αντίλαλο. Ο άντρας προσπαθεί να πείσει την καχυποψία της γυναίκας, ότι έχουν ξαναβρεθεί εδώ ή όχι. Η μνήμη ξεγλιστρά, η αμφισημία προτίθεται να υποτάξει τον φιλμικό χώρο. Ο άντρας της γυναίκας (ή μήπως είναι κάτι άλλο;) γυροφέρνει με ένα πένθιμο ύφος, ενώ παίζει ένα περίεργο παιχνίδι κρουστών στις γωνίες των χώρων. Ο Χ επαναλαμβάνει συνεχώς σαν σύνθημα τη λέξη «Πέρυσι», μαζί με κάθε συνάντηση του με τη γυναίκα, που κάθε φορά λαμβάνει χώρα σε διαφορετική τοποθεσία, μέσα σε διαφορετικά κουστούμια. Πλάνο το πλάνο. Η απορία μένει μετέωρη: η περυσινή τους επαφή ήταν ξελόγιασμα ή κάτι άλλο; Ένα δυστοπικό σύμπαν όπου Χ και Α οι μεταβαλλόμενες σταθερές μιας διαφορικής, κινηματογραφικής εξίσωσης, όπου το καλό και το κακό, η εξαπάτηση και η αλήθεια παίζουν κρυφτό πίσω από την αυλαία των θαυμάτων του Αλέν Ρενέ.
Βραβείο Μelies, 1961. Xρυσό Λιοντάρι στην Μπιενάλε της Βενετίας, 1963. Το απόλυτο παζλ, για ευφυείς λύτες. Μια ταινία με ζαλιστικά χρονικά άλματα και φλάσμπακς. Μήπως μιλάμε για άλματα μέσα στο υποσυνείδητο; Πολλοί αναλυτές είπαν ότι η ταινία είναι η εικονογράφηση της ψυχαναλυτικής διαδικασίας.
ΕΝΑΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΣ ΦΙΛΟΣ
(DER AMERIKANISCHE FREUND / THE AMERICAN FRIEND)
Γερμανία, Αστυνομική, 1977 (επανέκδοση)
του Βιμ Βέντερς
με τους Ντένις Χόπερ, Μπρούνο Γκαντζ, Λίζα Κρόιζερ, Τζέραρντ Μπλεν, Νίκολας Ρέι, Σάμιουελ Φούλερ
Προσπαθώντας να πουλήσει πλαστούς πίνακες, o Tom Ripley, ένας αμερικανός τυχοδιώκτης, γνωρίζει τον Jonathan, έναν οικογενειάρχη που πάσχει από λευχαιμία. Ο Ripley προτείνει σʼ έναν γάλλο μαφιόζο να τον χρησιμοποιήσουν ως μη επαγγελματία εκτελεστή σʼ ένα διπλό φόνο. Ο Jonathan δέχεται να κάνει τους φόνους επί πληρωμή. Ο πρώτος φόνος βαίνει «αισίως». Ο δεύτερος φόνος παρουσιάζει δυσκολίες και ολοκληρώνεται μόνο χάρις στην απρόσμενη βοήθεια του Ripley. Κυνηγημένοι από τους ανθρώπους της μαφίας, ο «αμερικανός φίλος» και ο ερασιτέχνης δολοφόνος καταφέρνουν να ξεφύγουν. Ο Ripley εξομολογείται στον Jonathan ότι οι ιατρικές γνωματεύσεις ήταν ψεύτικες, ωστόσο ο τελευταίος πεθαίνει λίγο αργότερα στο αυτοκίνητό του.
Το best-seller της Πατρίσια Χαισμιθ «Το Παιχνίδι του Ριπλέι» στην πιο ιδιαίτερη μεταφορά του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου